De stekkergekte lijkt even voorbij. Niet alleen de verkoop van plug-in hybrides zit in het slop, ook voor volledig elektrische auto’s loopt de Nederlander niet warm. Ondanks fiscale voordelen. 

De regering heeft de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s de afgelopen jaren flink gestimuleerd door ze onder een gunstig belastingregime te laten vallen. Met name de plug-in hybrides bleken populair, auto’s die je aan een stopcontact kunt opladen maar die daarnaast ook op benzine of diesel kunnen rijden.

De milieuwinst van plug-in hybrides valt echter vies tegen. De auto’s zijn veel minder zuinig dan gedacht. Bovendien vinden veel leaserijders het inpluggen van hun Mitsubishi Outlander of Volvo S60 maar veel gedoe en rijden in verhouding veel minder op stroom dan van tevoren ingeschat.

Plug-in hybrides zwaarder belast

Daarom besloot staatssecretaris Wiebes van Financiën om plug-in hybrides zwaarder te belasten. De bijtelling – het geld dat zakelijke rijders moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken — is voor plug-in hybrides van 7 naar 15 procent gegaan. En ook de aanschafbelasting (BPM) is aanmerkelijk gestegen.

Wiebes zet in op uitstootvrije elektrische auto’s, want daar zit ‘m volgens de staatssecretaris de echte winst voor het milieu. De bijtelling voor volledig elektrische auto’s als de Tesla Model S en de Nissan Leaf blijft ook in 2017 op 4 procent staan, terwijl alle andere auto’s dan in een tarief van 22 procent vallen.

Voor leaserijders wordt het dus een stuk aantrekkelijker om voor een volledig elektrische auto te kiezen. Zeker ook omdat deze auto’s tot en met 2020 zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Elektrische auto's minder gewild

Het effect van deze maatregelen is echter nog niet zichtbaar in de autoverkopen, blijkt uit nieuwe cijfers die Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, dinsdag bekendmaakte. Dat de verkoop van plug-in hybrides als de Mitsubishi Outlander is gedaald is niet opmerkelijk. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden er van dit voorheen populaire model nog maar 480 stuks verkocht, tegenover 3.245 een jaar eerder.

Maar ook de verkopen van de meeste volledig elektrische auto's zijn in het slop geraakt. Van de populaire Tesla Model S werden er 913 stuks afgeleverd van januari tot en met juli, minder dan de 976 in dezelfde periode in 2015. Ook de Renault Zoe en de BMW i3 en i8 zagen de verkopen dalen. De Nissan Leaf was een uitzondering op deze trend, met 420 verkochte auto's tegenover 271 een jaar eerder.

Te weinig keus

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann is de keuze aan elektrische auto's voor consumenten te beperkt. Vaak gaat het om duurdere modellen die niet in iedereens budget passen. Zo hangt aan de Mitsubishi Outlander PHEV een prijskaartje van ruim 40.000 euro, terwijl de Tesla Model S online verkrijgbaar is vanaf 78.000 euro.

"Nieuwe modellen met een aantrekkelijke verkoopprijs en verbeterde actieradius moeten nu snel hun opwachting gaan maken wil de markt haar belangstelling voor elektrisch rijden niet gaan verliezen", aldus Dickmann.

Nieuwe modellen

Vanaf 2017 komen er nieuwe modellen op de markt, die een impuls aan de verkopen kunnen geven. Zo is Nissan druk bezig met de volgende generatie van de Leaf, die naar verwachting een actieradius van zo’n 400 km heeft. Renault werkt aan een opvolger van de Zoe, waarmee je 300 tot 400 km moet kunnen halen op een volle accu. Ook Audi, Porsche en Mercedes werken naar verluidt aan volledig elektrische auto’s en binden daarmee de strijd aan met Tesla in het duurdere prijssegment.

Tesla zelf presenteerde eerder dit jaar een goedkoper model, de Model 3, die 35.000 euro moet kosten. Daarmee wil het bedrijf van Elon Musk de doorbraak naar het grote publiek forceren. De Tesla Model 3 moet vanaf eind 2017 verkrijgbaar zijn.

De impuls komt voor de overheid als geroepen. In 2020 moeten er 200.000 elektrische auto's op de weg zijn in Nederland, is het doel van het kabinet. Maar het moet ook geen doorslaand succes worden, want dan loopt de schatkist door de fiscale voordelen te veel inkomsten mis. Er gaan daarom al stemmen op om de bijtelling voor elektrische auto's als de Model 3 te verhogen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl